Je moet maar durven: een nieuwe winkel starten in Coronatijd!
Artikel van Gooi- en Eemlander op 2 maart 2021
Foto gemaakt door Studio Kastermans, Danielle van Coevorden
,,Ik wil zóóóó graag weer naar binnen.” De kreet komt uit haar tenen. Bijna smachtend werpt de vrouw een blik door de open deur van de winkel. Haar ogen beginnen te glimmen als ze de rekken vol dameskleding en tafels vol woonaccessoires ziet staan. En dan is ze ook nog net oma geworden dus ze wil babykleertjes kopen. Ze kan niet wachten.
Angela en Annemarie Hagedoorn van conceptstore ’t Haagje in het Oude Dorp in Huizen veren dinsdagmiddag enthousiast op als ze een van hun trouwe klanten voor de deur zien. ,,Morgen kun je weer komen hè, doen hoor”, roept Angela. Hoe dat dan werkt, wil de vrouw weten. ,,Gewoon even naar onze homepage gaan, daar kun je tijd reserveren”, raadt Annemarie haar aan.
De zussen Hagedoorn, al dertig jaar samen eigenaar van ’t Haagje, hebben het meest bizarre jaar uit hun lange ondernemersbestaan achter de rug. ,,Wie een jaar geleden tegen ons had gezegd dat we maximaal twee klanten tegelijk per verdieping en alleen op afspraak in de winkel mogen ontvangen, hadden we voor gek verklaard”, zegt Angela.
(Tekst gaat door onder de foto)
Aan ’de Overkant’ hangt de wintercollectie in de sale.
Met collega Caroline Heijtink zijn ze de hele dag bezig om de winkel aan de Achterbaan klaar te maken voor de heropening woensdag. De tafels die allemaal naar de etalages gericht stonden voor windowshopping worden weer omgedraaid. Alle artikelen worden netjes uitgestald, de stofzuiger gaat nog een keer door de zaak.
En dan openen ze woensdag ook nog hun nieuwe tweede zaak ’de Overkant’. Die ligt ook letterlijk aan de overkant van de Achterbaan. Ze moeten er zelf eigenlijk wel een beetje om lachen: door corona de economisch zwaarste tijd uit hun bestaan en dan iets nieuws beginnen. Annemarie: ,,We waren al een tijdje aan het azen op de lege winkel en hadden honderdduizend ideeën.”
Wintercollectie
Juist corona gaf volgens haar het zetje om het nu te doen. Angela: ,,De winkel hing nog vol met de wintercollectie en de lentekleding kwam ondertussen al binnen. Daar moesten we plaats voor maken. In de Overkant doen we nu de sale. In ’t Haagje is weer alle ruimte voor de nieuwe lentecollectie. Perfect zo.”
’t Haagje zag net als alle andere winkels door de lockdown het afgelopen jaar de omzet kelderen. De gedwongen sluiting op 15 december kwam bij de zussen aan als een mokerslag. ,,Die hadden we absoluut niet zien aankomen. We hadden eigenlijk over 2020 best goed gedraaid, maar de afsluiting was dramatisch. De laatste drie weken van het jaar zijn traditioneel onze beste weken. Dat zijn de gouden tijden voor ons. Dan is het knallen. En nu waren we dicht”, zucht Angela. ,,En probeer je nog te redden wat er te redden valt door via Instagram en Facebook te verkopen”, vult haar zus aan. ,,Thuis op de bank zitten wil je ook niet.”
Vol aan de bak
De onzekerheid over een datum waarop ze weer vol aan de bak kunnen maakt het voor kledingwinkels extra ingewikkeld. ,,We kopen nu alweer de volgende wintercollectie in. Daar kunnen we niet mee wachten tot we weten of we open zijn. Want dan grijp je mis. Maar als we nog dicht zijn, blijven we met de voorraad zitten. Er wordt steeds gezegd dat er miljarden zijn uitgetrokken voor steun, maar wij hebben, behalve wat vergoeding voor het personeel in het begin, nog niks gezien. En onze collega’s ook niet.”
Toch willen de zussen Hagedoorn liever niet klagen. Zoals veel ondernemers houden ze het hoofd recht en gaan ze door tot ze erbij neervallen. Natuurlijk hebben ze zorgen maar ze kijken vooral vooruit naar het moment dat ze hun klanten weer zien. ,,Die missen we echt, ik hou zo van de reuring in de winkel. Die geeft ons energie”, zegt Annemarie. De zussen gaan er vanuit dat ze binnen een maand hun klanten weer kunnen verwelkomen, ook in hun nieuwe winkel. Angela: ,,Wij hebben er zin in.”